Co zrobić z oczywistym błędem na paragonie?

Oczywisty błąd na paragonie fiskalnym – jak się uporać z takim problemem?

Ktoś mógłbym pomyśleć, że paragon z oczywistą pomyłką, np. błędną liczbą towarów i wyższą kwotą transakcji, można po prostu wyrzucić do kosza. A następnie wystarczy wystawić dowód sprzedaży z poprawnymi informacjami… Nic bardziej mylnego! Co więcej, pod żadnym pozorem nie można tak zrobić! Błędne zarejestrowanie transakcji i wystawienie paragonu z oczywistymi pomyłkami wymaga od podatnika odpowiedniego uwzględnienia takiej sytuacji w odrębnej ewidencji. Jakiej? Zapraszamy do lektury.

Dlaczego nie można wyrzucić błędnego dowodu sprzedaży?

Pisząc w pewnym uproszczeniu i skrócie: wyrzucenie paragonu fiskalnego z błędami niczego nie zmienia. Transakcja, którą potwierdza wystawiony dowód sprzedaży, została już zarejestrowana w pamięci kasy i zostanie później uwzględniona m.in. w raporcie dobowym i miesięcznym. Będzie więc miała wpływ na ewidencję prowadzoną przez podatnika, m.in. wysokość należnego podatku. I co najważniejsze, transakcji zarejestrowanej w pamięci urządzenia nie da się w żaden sposób poprawić lub skasować. Jak należy więc postąpić w takiej sytuacji? Szczegółowy opis całej procedury znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

Ewidencja oczywistych pomyłek na paragonach

Wspomniane przed chwilą Rozporządzenie MF wymaga, aby każdą pomyłkę na paragonie uwzględnić w odrębnej ewidencji. Chodzi tutaj o dodatkową dokumentację, która powinna być prowadzona przez podatnika korzystającego z kasy rejestrującej. Warto zaznaczyć, że forma takiej ewidencji może być dowolna – zależy to tylko od decyzji przedsiębiorcy. Użytkownicy kas rejestrujących najczęściej stosują w tym celu np. zeszyty albo teczki/segregatory z wydrukami. Taką dokumentację można też oznaczyć dodatkowymi informacjami.

Przykładowo: jeśli podatnik korzysta z 2 lub 3 kas rejestrujących, dla każdej z nich warto stworzyć odrębną ewidencję błędów na paragonach fiskalnych. Wówczas poszczególne dokumentacje, mające postać zeszytu, teczki czy segregatora, można oznaczyć informacjami na temat konkretnego urządzenia. Nie jest to obowiązkowe, ale z pewnością ułatwi późniejsze wprowadzanie korekt.

Co musi zawierać każdy wpis do ewidencji błędów?

Tę kwestię Rozporządzenie MF definiuje już bardziej szczegółowo. Zgodnie z przepisami w sprawie kas rejestrujących, każdy wpis do ewidencji oczywistych pomyłek na paragonach musi zawierać nie tylko informacje o wartości sprzedaży brutto oraz wysokości podatku należnego, ale również krótki opis przyczyn i okoliczności popełnienia błędu. Ponadto, do takiej adnotacji trzeba zawsze dołączyć oryginał paragonu fiskalnego potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której nastąpiła oczywista pomyłka. I dopiero na podstawie omówionego wpisu dokonuje się stosownej korekty w firmowej księgowości, np. KPiR (księdze przychodów i rozchodów).

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących zaznacza też, że przedsiębiorca powinien pamiętać o tym, aby wystawić klientowi paragon fiskalny z poprawnymi informacjami na temat danej transakcji.

One comment

  • Jakubinio

    Bardzo fajny artykuł! Mnie się jeszcze nie zdarzyła taka sytuacja, ale pewnie jak u wszystkich – to kwestia czasu, jesteśmy tylko ludźmi, a pomyłki rzeczą ludzką – więc przyda się na przyszłość. Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Rozwiąż: *